اتوبوس­‌های برقی تولید داخل به زودی راهی خیابان‌ها می‌شوند

در ادامه پیشرفت‌های فناورانه سال­ های اخیر حوزه حمل­ و نقل، از نخستین اتوبوس برقی رونمایی شد و حالا قرار است ۲۰۰ دستگاه از این اتوبوس ­­ها به تولید انبوه برسند.

به گزارش مشرق به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، چندی پیش بود که  با مشارکت مستقیم ۵ شرکت دانش‌بنیان و خلاق، از نخستین نمونه مهندسی ­شده اتوبوس برقی در ایران، رونمایی شد. اتفاق بزرگی که در ادامه منجر به عقد تفاهم­نامه ­ای برای تولید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز کشید.

بیشتر بخوانید

شرط استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی برون شهری

مزایای مهم این طرح

از مزایای مهم این طرح می­توان به کاهش مصرف سوخت‌ نفت و گاز و پرداخت حدود ۱۸۵ هزار دلار، تقریبا معادل ۵۰درصد قیمت محصول بر اساس پیش‌نویس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور در مدت ۱۲ سال برای اتوبوس تمام برقی اشاره کرد.

همچنین این طرح کلان ملی فناورانه مزایای دیگری هم دارد از جمله  کاهش مصرف و پرداخت ۱۶۵ هزار دلار، تقریبا بیش از ۵۰درصد قیمت محصول بر اساس محاسبات انجام شده برای ارائه در کمیسیون ماده ۱۲، کاهش تولید و انتشار آلاینده‌های هوا در کلان‌شهرهای آلوده.

اما یکی از ویژگی های مهم این طرح کلان ملی فناورانه، بی نیاز بودن از ایجاد زیرساخت جدید تولید و عدم­نیاز به تغییرات شدید در خطوط تولید اتوبوس‌های احتراقی است.

ضمن آن­که این طرح، به توسعه محصول جدید با سطح ۷۵درصد داخلی‌سازی بر اساس استانداردهای جدید، طراحی بومی، متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی کشور و برنامه اجرایی طرح بر اساس نظام دروازه‌ای و صحه‌گذاری مرحله‌به‌مرحله بر اساس تست نمونه‌های مختلف کمک می ­کند.

بومی‌سازی ۷۵ درصد قوای محرکه الکتریکی 

پروژه توسعه اتوبوس تمام برقی درون­ شهری اواسط سال گذشته توسط شرکت مانا و پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط­ زیست دانشگاه تهران با همکاری شرکت صنایع زرین‌خودروی اصفهان و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست­ جمهوری آغاز شد.

در این پروژه که ۷۵درصد قوای محرکه الکتریکی آن، داخلی‌سازی و بومی‌سازی شده، قوای محرکه بر روی اتوبوس لوفلور زرین خودرو پیاده‌سازی و به شکل‌های مختلف شب شارژ، شارژ ترکیبی یا به‌صورت بردافزا و پلاگین ارائه شده ‌است.

موتورهای تراکشن الکتریکی، ژنراتور، گیربکس تک­سرعته درایوهای کششی، باتری پک‌های هوشمند، سیستم توان کمکی و اینورترها، سیستم توزیع انرژی الکتریکی، سیستم‌های متعدد خنک‌کاری، همه ساخت داخل و بومی‌سازی شده‌است.اتوبوس پایه نیز متعلق به شرکت صنایع زرین خودرو اصفهان است.

اجرای این پروژه ملی که درصدد تولید انبوه و رساندن تعداد اتوبوس­ ها به ۲۰۰ دستگاه است، برای ۱۰۰ نفر به ­صورت مستقیم و غیرمستقیم، اشتغال ­آفرینی داشته است. این پروژه با حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست­ جمهوری به انجام رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    1 0
    آخه زر مفت که مالیات نداره .....شما اول باید کارخونه باتری لیتیوم یون بزنی بعد ادعا ساخت داخل اتوبوس برقی کنی ....وگرنه اتوبوست چندبرابر اتوبوس چینی در میاد و قابل رقابت نیست .....حکایت کنکور شده که بجای تربیت دانشمند که مشکلات کشور را حل کنه یه مشت سرخر تحویل جامعه میده ....آخه تند تند تست زدن هم شد مهارت ....کی درست تر فکر میکنه ....
    • حیدر صالح IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
      0 0
      باطری نداره اتوبوس برقی از بالا برق میگیره از کابل و دکل التماس تفکر و تعقل
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
      0 0
      می‌دونی صنایع دفاع چند وقته باتری لیتیوم یونیزه تولید می‌کنه ؟
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    0 0
    درود
  • تورج IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    0 0
    ساخت خودرو برقی الزاماتی دارد درصورت استفاده از باتری اولین اقدام کاهش وزن این غولهای ۱۰تنیست.هنوز در توان‌های بالا سوختهای فسیلی به صرفه ترند.تا علم بشر باتریهای قویتر بسازد.بخاطر همین اتوبوسهای برقی بجای باتری از خط برق استفاده میکنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس